Avslappning/Stresshantering

Vad är avslappning?

 Avslappning är inget nytt. Det är snarare ett tillstånd som vi människor glömt bort och definitivt ett tillstånd som vi skulle må bättre av att vara i ofta. Förmågan har vi när vi föds men för de allra flesta försvinner den på vägen till vuxenlivet. Det är vanligt att vi spänner för många muskler för mycket i det dagliga livet, det gör oss stela, orkeslösa och hängiga. Nu är det dags att återta och öva upp avslappningsskickligheten.

Avslappning handlar om att lära sig känna skillnaden mellan en spänd och en avspänd muskel. När du slappnar av i ordets rätta bemärkelse är du helt overksam. Du låter dina muskler vila helt och hållet, tar bort all tänkbar spänning i dem. Det är vanligt att vi spänner för många muskler i det dagliga livet och det gör oss stela, orkeslösa och hängiga.

Att vara avspänd är inte detsamma som att vara avslappnad. En viss spänning behövs för att rätt muskler ska jobba på ett ekonomiskt sätt, det vill säga med den kraft som behövs. Däremot behöver du kunna slappna av helt och hållet för att hitta det avspända tillståndet.

Storstädning i nervsystemet

Du har alltid kontrollen över din avslappning. Upplever du obehag under avslappningsstunden är det bara att ta ett djupt andetag och öppna ögonen. Stressupplösningen kan i början föra med sig ett visst obehag i form av att du i perioder kan känna dig trött, ledsen, nedstämd, irriterad, orolig eller arg. Det är en naturlig reaktion på den städning som sker i nervsystemet. Sömnbrist eller nedtryckt trötthet brukar också ge sig till känna och en del upplever en ökad muskelvärk i början. Men det här är högst individuellt och ganska snabbt övergående.

Samla kraft

Några av de vanligaste fysiologiska effekterna vid avslappning är till exempel att hjärtat slår lugnare, andningsfrekvensen minskar, du andas långsammare och syrekonsumtionen sjunker. Ett för högt blodtryck blir lägre efter en längre tids regelbunden träning. På sikt stärker avslappningsträning immunförsvaret vilket ger kroppen en bättre läkningsförmåga.

En avslappningsstund ger dig djup vila och en känsla av återhämtning. Den kan användas för att samla kraft inför olika uppgifter. Din koncentrationsförmåga blir bättre och på så vis får du större tillgång till gamla kunskaper. Du får mer energi och känner dig lugnare och gladare. Du har lättare att påverka dig själv i stressiga situationer. Du förstår dina egna känslor och reaktioner bättre. Du får en större medvetenhet om det egna jaget och får bättre självinsikt, ser dina möjligheter tydligare och blir känsligare för kroppens signaler.

Du skapar färre onödiga konflikter runt omkring dig. Du blir bättre på att lyssna och att uppfatta dina egna och andra människors behov och åsikter. Dessutom blir vägen till skrattet kortare.

Några veckors träning

 Avslappning kommer inifrån, det finns ingen som helst möjlighet att tvinga på den utifrån. Du kan bara tillåta kroppen att slappna av. Avslappning är enkelt, men resultatet märks inte de första gångerna. Det kan ta några veckor innan du känner en riktigt djup vila, både fysiskt och psykiskt när du slappnar av.

Den vanligaste svårigheten med avslappning är faktiskt motviljan att försöka. Det kan vara svårt att tro att något så enkelt kan göra så mycket positivt för dig, eller hur?

Kanske behöver du hjälp att komma igång. varmt välkommen att kontakta mig här.